דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סקירת ארון הספרים היהודי במשך הדורות 

מאת    [ 15/04/2013 ]

מילים במאמר: 445   [ נצפה 1875 פעמים ]

הנכנס לחנות ספרי קודש בת זמננו עלול לצאת נפעם. רבבות של ספרים בצבעים שונים, גדלים שונים וגופנים שונים, יציצו לעברו ויזמינו אותו למסע מופלא.

העם היהודי, שנתכנה גם במרוצת הדורות 'עם הספר' היה ליוצר הגדול של אוצר ספרי קודש עצום וגדול. מאז כתיבת המשנה ועד עיצומם של ימינו אלה הולכים ונכתבים רבבות ספרי קודש ובכולם חכמת חיים עשירה, הדרכות קטנות וגדולות משריכת נעליים עד תיקון המידות והשגות עליונות, מדיון בשאלות מטפיסיות ופילוסופיות עד עיסוק בזוטות משפטיות. את כל אלה ימצא המבקש בעולם ספרי היהדות החדשים, הישנים והעתיקים.

על המבקש לפלס לו דרך באותה חנות או ספריה עצומה, לדעת מספר נקודות חשובות:

ראשית, יש להבחין בין התקופות השונות. מטבע הדברים, ספריהם של הקדמונים הינם רובם ככולם כמעט המכיל המרובה. באותיות קטנות ובמילים מועטות. מטבע הדברים לשונם אינה העברית המדוברת ולעתים סגנון המחשבה שלהם אינו זה של הקורא בן זמננו. על הקורא לדעת זאת ולשאול את עצמו האם הוא מוכן למסע של גילוי או שמא הוא מעדיף ספרים בני זמננו נגישים יותר.

שנית, יש לדעת כי לרבים מן הספרים ישנן מהדורות שונות, חלקן מצולמות מדפוסים ישנים בהן האותיות שבורות ומטושטשות ואחרות מאירות את עיני הלומד ביופיין, בניקודן ובפיסוקן. לספרים מתורגמים מערבית (כמו הכוזרי של ריה"ל ומורה הנבוכים של הרמב"ם) או מארמית ישנם תרגומים שונים- חלקם בהירים יותר וחלקם פחות. לספרי קודש רבים ישנם ביאורים נרחבים, מפתחות וכותרות משנה, שאף הם מקלים על הלומד. את כל אלה כדאי ללומד לבדוק בטרם יתחיל את לימודו, שכן לא הרי לימוד בספר קודש מדויק ומאיר עיניים ככזה שקריאת מילה בו כרוכה בעמל ניכר.

שלישית, על המבקש להיכנס בעולמם של ספרי יהדות, לבחון מה הוא מבקש: האם הוא מבקש להעמיק בהלכה או שמא דווקא עולם האגדה והמחשבה הוא הקוסם לו כעת. האם עולמם של הראשונים מושך אותו או דווקא עולמם של האחרונים. וכיוצא בזה: עולמם של המקובלים או הפילוסופים, הלמדנים או הפשטנים.

ברביעית עומדת ההיכרות עם המחבר ועם עולמו. ספרי קודש רבים עשויים במין תבנית של דו-שיח מתמשך בין הכותב ובין הקורא. בכך טמון קסמם: יושב אדם בחדרו בירושלים או בתל-אביב והרי הוא משוחח שיחה של ממש עם הרמב"ם שבמצרים ועם רב אשי שבבבל ועם רש"י שבצרפת ועם הרי"ף שבספרד. משום כך חשוב להכיר את סגנונו של המחבר, את זמנו ואת מטרותיו. כיוצא בזה לגבי הספרים גופם. אדם היודע את תבנית הספר שמולו, יוכל בנקל יותר להתמודד איתו. ואכן רבות מן המהדורות בנות-זמננו מכילות מבוא נרחב על הספר, זמנו ומחברו ואף בזה תועלת רבה.

סקרנו אפוא נקודות שונות שעל הקורא לבחון בבואו ללמוד ספרי קודש. נסיים בדברי חז"ל "עמלה של תורה כל הרוצה ליטול יבא ויטול שנאמר הוי כל צמא לכו למים" (אדר"נ פרק מא).

 

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב